Budaya ‘rave’ & EDM cemari remaja Malaysia
- MAR 24, 2014
- HARAKAHDAILY
SEBAGAI rakyat Malaysia yang prihatin dengan perkembangan muda–mudi masa kini, saya hairan kenapa dibenarkan berlangsungnya konsert parti 'rave' dan 'electronic dance music' (EDM) berkonsepkan konsert terbuka.
Konsert terbuka ini menampilkan persembahan utama DJ yang memutarkan lagu untuk pesta tarian sambil di selang seli dengan persembahan artis membabitkan muzik house dan techno yang membawa budaya arak, dadah, dan pergaulan bebas.
Bukankah promosi jenama arak di tempat awam diharamkan di negara ini sedangkan penaja dan tema utama konsert ini melibatkan syarikat arak?
Untuk memahami kenapa harus negara kita mengharamkan konsert EDM dan rave, haruslah kita mendalami pengertian dan konsepnya.
kaitan muzik elektronik dan Ecstasy
Konsert terbuka ini menampilkan persembahan utama DJ yang memutarkan lagu untuk pesta tarian sambil di selang seli dengan persembahan artis membabitkan muzik house dan techno yang membawa budaya arak, dadah, dan pergaulan bebas.
Bukankah promosi jenama arak di tempat awam diharamkan di negara ini sedangkan penaja dan tema utama konsert ini melibatkan syarikat arak?
Untuk memahami kenapa harus negara kita mengharamkan konsert EDM dan rave, haruslah kita mendalami pengertian dan konsepnya.
kaitan muzik elektronik dan Ecstasy
Pada hakikatnya dadah dan muzik berkembang bersama-sama selama beberapa tahun. Selain daripada muzik electronica yang menjadikan pesertanya berkhayal dan menari tanpa batas, konsert rave dan EDM biasanya dikaitkan dengan pesta Asid House di mana pengunjung mengambil dadah Psychedelic semi-sintetik dipanggil asid Lysergic diethylamide, biasanya dirujuk sebagai Asid.
Ianya bermula pada awal 80-an di Chicago di kelab malam Warehouse, yang mana takrif 'Houze music' lahir.
Menjelang musim panas tahun 1985, apabila Amerika Syarikat mengklasifikasikan dadah MDMA sebagai barangan Kawalan Bahan - Jadual 1, ianya bertukar menjadi Ecstasy.
Party 'rave' bermula secara eksklusif dianjurkan kelab-kelab Eropah pada 1980-an. Ia selalunya dibuat secara bersembunyi, lewat malam ke hening pagi bagi memastikan gangguan minimum daripada pegawai undang-undang.
Kehadiran terhad kepada jemputan sahaja. Tempat dan lokasi parti adalah menjadi rahsia dan maklumat akan dikawal dengan rapi. Hanya jemputan dan rakan-rakan terdekat akan diberitahu beberapa jam sebelum bermula bagi menghalang kehadiran pelawat yang tidak diingini.
Elemen penuh kerahsiaan parti memberikannya status “underground” di kalangan pengunjung konsert.
Selepas itu, satu budaya baru 'rave music' menular apabila remaja mula meminati muzik rave dan acara yang sebelum ini mendapat perhatian penaja besar lalu konsert rave dikomersilkan secara meluas.
trend muzik baru
Dari 2008 hingga 2011, muzik techno dan EDM berjaya menjadi sebuah trend muzik baru muncul dengan DJ-nya mendapat sambutan dan status sehangat artis pop dan rock. Ia benar-benar menjadi kegilaan penggemar muzik antara akhir tahun 2010 dan awal tahun 2011 apabila konsert rave berubah wajah menjadi Festival.
Hari ini, antara ciri-ciri konsert rave adalah yuran kemasukan yang tinggi. Kegunaan secara meluas dadah designer, lokasi persembahan yang kecil dan kelam, bilik 'chill' (sejuk) yang mana remaja boleh menenangkan kehangatan berpesta tetapi selalunya disalahguna untuk perbuatan seks rambang.
Pemilik kelab dan penganjur di negara-negara Barat tampil untuk menggalakkan penggunaan ubat-ubatan - terutamanya MDMA. Mereka menyediakan air botol dan minuman sukan bagi menguruskan hyperthermia dan dehidrasi. Ini termasuk puting untuk mengelakkan gigi terkancing dan inhaler hidung menthol, lampu kimia, dan kayu neon cahaya untuk meningkatkan kesan mengambil MDMA.
kejutan budaya
'Kejutan budaya' adalah istilah paling sesuai untuk menggambarkan parti yang pada kebiasaannya berlangsung selama 5 hingga 10 jam atau lebih lama lagi. Ia juga boleh menjadi lebih beberapa hari. Orang yang menghadiri parti sambutan hangat biasanya mengambil kuantiti besar alkohol dan dadah.
Garis pemisah di antara konsert , parti dan konsert rave sering kabur. Tetapi jika anda bertanya kepada mereka yang pernah menghadirinya akan mendapat penerangan yang agak konsisten.
Party 'rave' bermula secara eksklusif dianjurkan kelab-kelab Eropah pada 1980-an. Ia selalunya dibuat secara bersembunyi, lewat malam ke hening pagi bagi memastikan gangguan minimum daripada pegawai undang-undang.
Kehadiran terhad kepada jemputan sahaja. Tempat dan lokasi parti adalah menjadi rahsia dan maklumat akan dikawal dengan rapi. Hanya jemputan dan rakan-rakan terdekat akan diberitahu beberapa jam sebelum bermula bagi menghalang kehadiran pelawat yang tidak diingini.
Elemen penuh kerahsiaan parti memberikannya status “underground” di kalangan pengunjung konsert.
Selepas itu, satu budaya baru 'rave music' menular apabila remaja mula meminati muzik rave dan acara yang sebelum ini mendapat perhatian penaja besar lalu konsert rave dikomersilkan secara meluas.
trend muzik baru
Dari 2008 hingga 2011, muzik techno dan EDM berjaya menjadi sebuah trend muzik baru muncul dengan DJ-nya mendapat sambutan dan status sehangat artis pop dan rock. Ia benar-benar menjadi kegilaan penggemar muzik antara akhir tahun 2010 dan awal tahun 2011 apabila konsert rave berubah wajah menjadi Festival.
Hari ini, antara ciri-ciri konsert rave adalah yuran kemasukan yang tinggi. Kegunaan secara meluas dadah designer, lokasi persembahan yang kecil dan kelam, bilik 'chill' (sejuk) yang mana remaja boleh menenangkan kehangatan berpesta tetapi selalunya disalahguna untuk perbuatan seks rambang.
Pemilik kelab dan penganjur di negara-negara Barat tampil untuk menggalakkan penggunaan ubat-ubatan - terutamanya MDMA. Mereka menyediakan air botol dan minuman sukan bagi menguruskan hyperthermia dan dehidrasi. Ini termasuk puting untuk mengelakkan gigi terkancing dan inhaler hidung menthol, lampu kimia, dan kayu neon cahaya untuk meningkatkan kesan mengambil MDMA.
kejutan budaya
'Kejutan budaya' adalah istilah paling sesuai untuk menggambarkan parti yang pada kebiasaannya berlangsung selama 5 hingga 10 jam atau lebih lama lagi. Ia juga boleh menjadi lebih beberapa hari. Orang yang menghadiri parti sambutan hangat biasanya mengambil kuantiti besar alkohol dan dadah.
Garis pemisah di antara konsert , parti dan konsert rave sering kabur. Tetapi jika anda bertanya kepada mereka yang pernah menghadirinya akan mendapat penerangan yang agak konsisten.
Menurut mereka yang hadir, pengalaman yang akan dialami adalah merasai rangsangan cahaya yang berkelip dengan degupan rentak tekno muzik elektronik, DJ dan dadah.
Jumlah dadah tidak sentiasa dikenali, tetapi menjadi suatu fakta ciri konsert parti rave.
Dadah yang sering dijumpai termasuk ganja, asid, GHB, ketamin, cendawan dan yang paling popular adalah Ecstasy atau X. Ada yang dari jenis hallucinogenics seperti Ketamin dan Ecstasy, yang kesannya dipertingkatkan dengan lampu berkelip.
Walaupun ramai peserta yang tidak mengambil dadah atau arak, namun konsert rave bagi mereka membawa kepada aspek 'kerohanian'. Ia tidak sukar untuk memahami mengapa. "Rolling" istilah ravers bagi melambangkan suasana 'high' atau khayal.
Dengan keghairahan yang berpanjangan, keintiman, dan kinesis: juga mendapat rangsangan dan galakan rentak muzik yang berkumandang; dengan kemegahan lampu berwarna, dan suasana yang puluhan ribu bersentuhan badan tidak megenal jantina; dadah membuat muzik lebih baik, dan begitu juga sebaliknya.
pergaulan bebas
Bayangkanlah juga muda-mudi kita penuh penghayatan sambil di kelilingi arak dan pergaulan bebas lelaki dan perempuan yang sudah pasti menimbulkan rangsangan sesama mereka. Untuk durasi 6 – 8 jam apa-apa boleh berlaku.
Festival Future Music Asia March 2014 menyaksikan peristiwa yang meragut nyawa penonton yang didapati mengalami 'overdose' arak dan dadah 'rekreasi'. Adakah Malaysia yang berteraskan konsep 1Malaysia dan 'wasatiyyah' akan membenarkan menularnya pengaruh sosial bebas ini?
Apakah kerana hiburan ianya dibenarkan lalu membelakangi dan mengabaikan lunas asas sebuah negara Islam malah mana-mana jua amalan ajaran agama yang menentang budaya hidup negatif sedemikian?
Muzik budaya DJ juga berteraskan arak; dadah dan pil mengkhayalkan. Tidak cukupkah kerajaan membenarkan kelab-kelab malam dan disko (yakni tempat tertutup) menjadi medan hiburan penggemar muzik dan kini diberi kebenaran untuk di anjurkan di khayalak umum ?
Tambah pula lagi dengan penggalakkan amalan minuman keras sambil berhibur di medan awam yang terbuka. Bukankah promosi di tempat awam diharamkan kepada semua jenama minuman keras?
Pihak yang meluluskan kosert terbuka ini sebenarnya menjadi pencetus budaya tidak sihat di kalangan muda-mudi generasi akan datang.
Bayangkanlah juga muda-mudi kita penuh penghayatan sambil di kelilingi arak dan pergaulan bebas lelaki dan perempuan yang sudah pasti menimbulkan rangsangan sesama mereka. Untuk durasi 6 – 8 jam apa-apa boleh berlaku.
Festival Future Music Asia March 2014 menyaksikan peristiwa yang meragut nyawa penonton yang didapati mengalami 'overdose' arak dan dadah 'rekreasi'. Adakah Malaysia yang berteraskan konsep 1Malaysia dan 'wasatiyyah' akan membenarkan menularnya pengaruh sosial bebas ini?
Apakah kerana hiburan ianya dibenarkan lalu membelakangi dan mengabaikan lunas asas sebuah negara Islam malah mana-mana jua amalan ajaran agama yang menentang budaya hidup negatif sedemikian?
Muzik budaya DJ juga berteraskan arak; dadah dan pil mengkhayalkan. Tidak cukupkah kerajaan membenarkan kelab-kelab malam dan disko (yakni tempat tertutup) menjadi medan hiburan penggemar muzik dan kini diberi kebenaran untuk di anjurkan di khayalak umum ?
Tambah pula lagi dengan penggalakkan amalan minuman keras sambil berhibur di medan awam yang terbuka. Bukankah promosi di tempat awam diharamkan kepada semua jenama minuman keras?
Pihak yang meluluskan kosert terbuka ini sebenarnya menjadi pencetus budaya tidak sihat di kalangan muda-mudi generasi akan datang.
Antara syarikat penaja dan institusi kerajaan yang menyokong penganjuran Festival Future Music Asia March 2014 di Stadium Bukit Jalil, Kuala Lumpur.
No comments:
Post a Comment